אאוטלט- האמנם?

20:05 14.04.2019

יכול להיות שאין דבר כזה חנויות אאוטלט? מי מנסה לגרום לנו להאמין שיש?

 

אאוטלט, איזה רעיון נהדר!
המודל נשמע כל כך פשוט ועם זאת גאוני - החנויות שלא מצליחות למכור את המוצרים שלהן בעונה,  מעבירות אותן לחנויות האאוטלט שלהן- וככה מונעים בזבוז וזריקה מיותרת לפח של סחורה איכותית , וגם אנחנו זוכים במחירים שווים יותר!


win-win situation . ואפילו סביבתי.


או כך

לפחות

חשבתי...


לאחרונה, יצא לי לצפות ולקרוא מספר כתבות בנושא חנויות האאוטלטים ותעשיית האופנה באופן כללי והצטערתי  לגלות שהתמונה שהייתה לי בראש- בעצם כל כך רחוקה מהמציאות!

והסיבה לכך,

היא כנראה,

מניעים כלכליים.

 

מה באמת עומד מאחורי כל הזוהר? 


תעשיית האופנה נחשבת בימינו לתעשייה השנייה המזהמת ביותר בעולם. הסיבות לכך הן כמויות המים המושקעות לגידולי הכותנה, הזיהום הנובע מצביעת הבדים, שינוע הסחורה, טיפול בעודפי הסחורה ועוד.

בנוסף, היקף הייצור של התעשייה היום הוא גדול מאי פעם, ואם בעבר היו 4 "עונות" אופנתיות בשנה, כיום , בתעשיית האופנה המהירה, יש חנויות שגם מחדשות את הסחורה כל שבוע!


פרטי הביגוד שנמכרים לנו, יחסית בזול,  מיוצרים במדינות עולם שלישי בתנאים נוראיים כאשר מי שסופג את העלות הנמוכה הוא המפעל המייצר ולא התאגיד הגדול. בניגוד לפעם, שהמטרה הייתה לייצר סחורה כמה שיותר איכותית- היום עלות כל פריט היא נמוכה מאוד, וכך גם האיכות של המוצר.
בכדי למשוך אותנו לחנויות ולתת לנו תחושה שאנחנו כל הזמן מפסידים ותמיד יש מה לקנות – מחדשים את הסחורה בתחלופה גבוהה בצורה בלתי נתפסת.

על חשבון מי אנחנו חוגגים?


בגדים שלא נמכרים בתוך הקרוסלה הזאת, חברות האופנה לא מעוניינות שיגיעו בחינם לאנשים או במחירים זולים יותר בחנויות האאוטלט כדי שהחברה לא תגיע למצב שהיא "מתחרה" בעצמה... אז העודפים מגיעים למכולות – ממויינים לפי איכות, נארזים בחבילות ולמרבה הפלא – נמכרים בחזרה לאותן מדינות עולם שלישי בהם הם יוצרו- להימכר בדוכנים באפריקה\הודו, שם בעלי הבאסטות שקנו את הסחורה בעלות יחסית נמוכה – ממיינים שוב מה ניתן למכור ומה לא.. ומוכרים בשווקים.

התוצאה היא, שתעשיית הטקסטיל המקומית נפגעת-  והרבה מהסחורה שהגיעה לשווקים היא באיכות כה ירודה שהיא פשוט נשרפת\ נטמנת בחזרה באדמה וכך הולך ומחמיר במעגל הזיהום..

ועכשיו, בחזרה לחנויות האאוטלט:

חברות האופנה שואפות לנצח את המתחרים שלהן, לכן הן פותחות חנויות זולות יותר- כדי להתחרות בחנויות זולות אחרות, כאלה ששייכות ל"קטגורייה" אחרת.

הן קוראים לחנות- חנות "עודפים", אבל בעצם- הן מייצרות מוצרים שהם ייעודיים לאאוטלט.

המוצרים הללו מאוד דומים לאחיהם שנמכרים בחנויות הרגילות.. אבל האיכות שלהם פחותה. הרוכסנים זולים יותר. בלי גימור פנימי..  (ניתן להבחין בשוני או בתווית בסימון על הבגד עצמו-  למשל 3 יהלומים או אם בוחנים את איכות הפריטים. )


אותה רשת, שיש לה תיק / מכנסיים/ חולצה/ פריט אחר בדגם מאוד דומה למה שנמכר בחנות המקורית אך נמכר בחנות האאוטלט הוא אמנם פריט שעולה פחות אבל גם בהחלט שווה פחות וגם ילך לפח מהר יותר כי הוא יתבלה בקלות רבה יותר.

ואם אנחנו הצרכנים הרגשנו טוב עם עצמנו – שהנה "רימינו את המערכת" :רכשנו מוצר טוב, שפשוט הוא מעונה קודמת.. אבל באותה האיכות.. אז למעשה מי שרימה אותנו אלה הן הרשתות...
בסופו של דבר המסקנה בעיני ברורה – אם כבר קונים, ורוצים לקנות בזול,  אז עדיף ללכת לחנות הרגילה ולמצוא מבצעים של סוף עונה.


ראו גם: כתבה על הנושא בCBC News

 

הכותבת היא ענבר שניידר. מהנדסת מכונות וזמרת בהרכבי אקפלה